Login:
Hasło:
   Strona startowa      O projekcie      Regulamin      Lista rankingowa      Uczestnicy      Plan szkolenia      Kontakt  

Strona: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16

Lasy pełne opon

Opublikowano: 28-06-2011

Czy ktokolwiek zastanawiał się nad pytaniem ile niepotrzebnych opon znajduje się w danej chwili w całym kraju? Pytanie nie jest łatwe - w Polsce nie prowadzono dotychczas dokładnej ewidencji tego typu odpadów. Liczbę tę można jedynie oszacować. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami przyjmuje się, iż ilość zużytych opon determinowana jest liczebnością zarejestrowanych pojazdów oraz średnim czasem użytkowania opon. Przyjmując liczbę pojazdów z raportu GUS (ponad 14,7 mln sztuk), założenie, iż ilość opon na pojazd to 4 sztuki oraz że opony podlegają wymianie co 4 lata, obliczono masę opon, podlegających utylizacji na ok. 160 tys. ton. To bardzo dużo, zwracając uwagę na fakt, iż nie wszystkie egzemplarze podlegają utylizacji...Wszyscy próbują walczyć o to by jak najmniejsza ich ilość lądowała w lasach. W Polsce od kilku lat funkcjonuje ustawa o obowiązkowej utylizacji. W ten sposób każdy producent lub importer opon bez względu na to czy są to opony nowe, bieżnikowane czy też używane odpowiada za dokonanie odzysku 75 proc. masy wprowadzonych do obrotu opon. Oprócz producentów i importerów za odzysk zużytych opon odpowiedzialne są też przedsiębiorstwa, które składują je na swoim terenie, np. warsztaty samochodowe, czy też firmy transportowe. Niestety dotychczas nie wymyślono idealnej metody utylizacji opon - wszystkie są w mniejszym lub większym stopniu szkodliwe dla środowiska. W chwili obecnej najpopularniejszą metodą jest ich spalanie bądź piroliza. Wielkie nadzieje budzi nowa metoda utylizacji, wymyślona w Australii. Polega ona na produkcji wysokiej jakości kauczukowego proszku, który jest wykorzystywany do tworzenia nowych produktów z gumy. Jak jeszcze można spożytkować stare opony? Można ich użyć przy produkcji nowoczesnego asfaltu, można usprawniać filtry wody, wykorzystywać przy umocnieniach nabrzeży morskich, falochronach, sztucznych rafach, przy umocnieniach rzek podczas powodzi bądź przy umocnieniach zboczy. Jak widać możliwości jest wiele. Czy warto zatem wyrzucać opony do lasu?



Newsletter
PTH Technika sp. z o.o.